Monday, March 10, 2014

Hati Manusia pelbagai rupa...

Hati manusia ni kita tak boleh duga. Kalau dulu pepatah rambut sama hitam tapi hati lain-lain dah tak boleh pakai sebab rambut sekarang pun dah macam-macam warna apatah lagi hati manusia.

Memang senang nak nasihat orang. Tak baik buat macam tu. Maafkan orang. Saya maafkan awak. Kena positive. Hurmm... Semua nasihat kat atas ni elok kan. Tapi ada juga hamba Allah ni dok canang perkara baik dan bagi nasihat positive kat orang dan kononnya diri memaafkan orang lain tapi dalam masa sama dok sibuk doa perkara tak baik pada orang lain. Dok sibuk mengutuk sakit hati dengan orang lain. Dok sibuk bagi fitnah dengan cerita benda-benda tak betul dgn kenalannya.

Hurmm.. Mr. Tajul nasihat tak baik buruk sangka atau beri andaian buruk pada orang. Masalahnya bukan buruk sangka. Sudah terang lagi bersuluh. Tapi Mr. Tajul ni selalu beri nasihat positive. Penting ada suami yang menenangkan dan mendamaikan ni. He's very nice person. Mr. Tajul sangat baik orangnya. Even ade hamba Allah yang tuduh bukan-bukan pasal die pun die akan ambil positive. Tu antara die dengan Allah. Dosa fitnah yang hamba Allah ni sebarkan biarlah hamba Allah ni tanggung.

Ajal maut jodoh pertemuan di tangan Allah. Allah menentukan segalanya. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Kita sebagai manusia kena redha pada qada dan qadar. Allah Maha Mengetahui. Sesungguhnya perkara yang baik itu sentiasa dari Allah SWT. Dan yang buruk itu dari kekurangan manusia. Sebagai hamba Allah kita perlu perbaiki diri supaya lebih baik dari sebelumnya. Yang buruk dijadikan sempadan. Yang baik dijadikan teladan.

1 comment:

  1. nasib ada husband yg positive... klu husband pun duk blas bom gak... susah cmtu... syukur husband kita +ve kan.... =)

    pernah kena cmni dlu... T.T

    ReplyDelete

KoMeN2 BeRnAs Di SiNi.. (^__^)

WELCOME TO MY BLOG.. I LOVE STORY ABOUT MY LIFE IN THIS BLOG.. THANK YOU FOR VISIT MY BLOG