Monday, March 9, 2015

60 kepada 62..???

Hurmm... ni bukan berat badan 60 kepada 62 tau.. Ni adalah kajian umur persaraan bagi kakitangan awam yang mana sekarang ni umur untuk persaraan adalah 60. Tapi sekarang nak kaji sampai 62 tahun... Patut ke tak patut...????

Bagi Mimie umur 60 tahun ke atas ni dah boleh rehat di rumah. Umur macam ni sesuai untuk ke masjid, tumpukan ilmu akhirat. Mencari harta dunia sampai bila-bila pun tak habis.. InshaaAllah jika umur panjang bersama suami, kami nak habiskan masa bersama mengejar dunia akhirat. Macam sekarang pun kami memang dah mengejar ilmu akhirat tapi waktu terbatas. Kami ke masjid mendengar kuliah maghrib dan subuh pada hujung minggu serta solat jemaah di masjid. Selalunya Mr. Tajul yang akan pergi. Jika ada kelapangan Mimie akan pergi bersama suami Mimie dan anak-anak.

Lagi satu kalau kita ni kakitangan awam masih sambung sampai 62 tahun, kesian kepada generasi muda atau pelapis kerana peluang pekerjaan semakin sempit. So ramai la lepasan graduan yang tak dapat kerja dengan kerajaan. Semakin ramai pekerja kontrak di ambil dari pekerja tetap.

Pada pendapat Mimie tentang kajian umur persaraan ni mungkin disebabkan masalah kewangan di hari tua. Maklumlah.. Penjawat awam ni mudah ambil pinjaman dengan bank. So untuk settle pinjaman tu mungkin solution adalah lanjutkan umur persaraan. Hurmm.. Ni pendapat Mimie la..

Buat Mr. Tajul.. Jika dipanjangkan usia mungkin dah Jusa kot masa ni. Muahaahaha... So Mimie boleh la bersara awal kan... Rehat jaga abang dan anak-anak jer.. Apa-apapun.. Semoga dipermudahkan urusan kami sekeluarga dan dilimpahkan rezeki dan kebahagiaan berpanjangan. InshaaAllah... Ammmiinnn....

2 comments:

KoMeN2 BeRnAs Di SiNi.. (^__^)

WELCOME TO MY BLOG.. I LOVE STORY ABOUT MY LIFE IN THIS BLOG.. THANK YOU FOR VISIT MY BLOG